Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (4)

KDG (4)

UCLL (4)

Arteveldehogeschool (3)

AP (2)

DocAtlas (2)

KBR (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2010 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Handboek online hulpverlening : hoe onpersoonlijk contact heel persoonlijk wordt
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031375172 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hulpverlening via internet is laagdrempelig, effectief en bereikt bovendien nieuwe doelgroepen. Steeds meer instellingen uit het maatschappelijk werk, de ggz, jeugdzorg enz. bieden dan ook online hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. In 10 jaar tijd is het aantal initiatieven gegroeid van een handvol naar meer dan honderd. Wat maakt hulpverlening via internet zo bijzonder en wat is nodig voordat een instelling online hulp kan aanbieden? Dit handboek is geschreven op basis van tien jaar ervaring met hulpverlening via internet en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Naast een uitgebreide beschrijving van de methodiek van online hulpverlening komen de kenmerken, voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Verder worden organisatorische implicaties behandeld, waaronder techniek, veiligheid, recht & ethiek, PR en de rol van de medewerkers. Door het hele boek heen worden voorbeelden van bestaande online initiatieven beschreven


Book
Hoe zeg ik het? Practisch communiceren in de gezondheidszorg.
Authors: ---
ISBN: 9789034193636 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Woorden kunnen wonderen doen, maar kunnen ook mensen in verwarring brengen en zelfs figuurlijk verlammen. Een kwaliteitsvolle gezondheidszorg vereist naast goed opgeleide hulpverleners en een degelijke infrastructuur een doelgerichte en zo efficiënt mogelijke communicatie tussen alle betrokken partijen. Hierover werden al veel modellen en theorieën ontwikkeld. Deze modellen kunnen maar toegepast worden als je je taal efficiënt gebruikt. Met woorden probeer je uit te drukken wat je ervaart. Taal is niet de ervaring zelf, maar geeft aan hoe je die ervaring beleeft. Dat is voor iedereen anders en wordt pas duidelijk nadat je de ervaring bevraagd en verkend hebt. Inefficiënt taalgebruik leidt tot `lege' communicatie. Er wordt wel gepraat, maar niet efficiënt en zeker niet oplossingsgericht. Dat leidt vaak tot ergernis, misverstanden en minder goed functioneren. Daarom is taal de sleutel tot een `volle' oplossingsgerichte communicatie. Tal van concrete en reële voorbeelden illustreren de communicatie van de hulpverlener met de hulpvrager, met `significant others', onder collega's en met leidinggevenden. Na het lezen van dit boek ben je je meer bewust van de communicatie en de taalpatronen van jezelf en van anderen. De auteurs leren je te focussen op wat je zegt en hoe je het zegt en op wat anderen zeggen en hoe ze het zeggen. Ze geven concrete tools en tricks om efficiënter en doelgerichter te communiceren. Daarnaast vind je in elk hoofdstuk ook tips en actiepunten. Met dit praktische boek kan iedereen in de gezondheidszorg onmiddellijk zelf aan de slag.


Book
Conflicthantering en mediation
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046901915 Year: 2010 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verschillende terreinen komen aan bod: het arbeidsrecht, het bedrijfsleven, de buurt, echtscheiding, onderwijs en overheid. In Conflicthantering en mediation wordt in de eerste plaats besproken hoe je de aard en de ernst van een conflict moet inschatten. Wat kun je doen om een conflict te herkennen, erkennen en vervolgens hanteerbaar te maken en te houden? Wanneer moet je doorverwijzen en naar wie? En is een juridische procedure onvermijdelijk of is mediation de aangewezen weg om het conflict op te lossen?In dit boek wordt ook een aantal technieken besproken om escalatie van een conflict te voorkomen. Met behulp van specifieke opdrachten per hoofdstuk kunnen studenten zich de stof goed eigen maken. De ondersteunende website bij dit boek biedt aanvullend materiaal in de vorm van casuïstiek en een docentenhandleiding. (Bron: covertekst)


Book
De spelregels van het hulpverlenend gesprek
Authors: ---
ISBN: 9789461370068 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Pax Christi Vlaanderen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boekje biedt handvatten aan leraren, opvoeders, ouders... om efficiënt en effectief hulp te kunnen bieden aan een kind in nood, om hun communicatie met kinderen die gepest worden, pesten, verdriet hebben of boos zijn te verbeteren. Stap voor stap wordt uitgelegd hoe er op een juiste manier gecommuniceerd kan worden met de kinderen om zo tot een duurzaam resultaat te komen. Het hulpverlenend gesprek wordt vergeleken met een spel van woorden, het heen-en-weer-gooien van een bal. De spelregels worden uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden zodat je concreet weet wat te doen. Vragen en opdrachten dwingen de lezer om na te denken over zijn/haar eigen gevoelens, opvattingen en gedrag.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by